Nasi Dagang Terengganu



Rasanya posting aku asyik soal makanan jer sejak dua menjak ini kan!! Entah kenapa la selera aku membuak-buak bagi memperkenalkan makan-makanan kegemaran aku terutama resipi dari pantai timur. Posting kali ini aku nak kenalkan Nasi Dagang!!.. Rasanya kebanyakkan kita sudah kenal Nasi Dagang ini kerana makanan ini semakin digemari rakyat Malaysia. Nasi Dagang merupakan hidangan yang terkenal di Terengganu.

Nasi Dagang yang paling gemari ialah Nasi Dagang Terengganu yang diperbuat dari campuran beras serta beras pulut dan di masak bersama-sama santan kelapa. Nasi Dagang Terenganu biasanya dihidangkan berserta kuah nasi dagang yang di masak dengan rempah khas. Lauknya pula ialah Ikan Tongkol yang dimasak berkuah dengan rempah khas tadi. Acar timun pula disediakan sebagai pembuka selera!!

Kalau pergi kat Kuala Terengganu cubalah singgah kat kedai Mak Ngah Nasi Dagang. Mak Ngah Nasi Dagang membuka peniagaan dari jam 7.00am hingga 11.00am setiap hari. Lokasi warung Mak Ngah Nasi Dagang ini lebih kurang 8KM dari Bandar Kuala Terengganu dan lebih kurang 2Km dari Jambatan Kuala Ibai menuju ke Marang. Bila korang nampak banyak kereta parking tepi jalan itulah warung Mak Ngah Nasi Dagang, kalau lambat tak dapat sebab Nasi Dagang Mak Ngah ini biasanya habis sebelum jam 11.00pagi lagi. Jadi kenalah cepat kalau tak nak kempunan...


Nasi Dagang Asli dibungkus daun pisang membangkitkan aroma istimewa


Mak Ngah Nasi Dagang yang femes kat Terengganu




9 comments:

BOY said...

Informative posting.. Jom Ke kedai tue nak?

Nael said...

Minggu depan kita singah kedai Mak Ngah Nasi Dagang erk!!.. on the way gi Perhentian kita lalu tempat tu... JOm serbu reramai!!

Maz said...

terus lapar lak nk mkn nasi la lunch nanti

Nael said...

Mizie!! Nasi Dagang kat Kampong Baru KL ada kan!!
Lama gak tak gi sana....

kami said...

Layan Nasi Dagang memalam bila lapar kat Kampong Baru Kuala Lumpur!! tapi kena beratur panjang!!

BOY said...

Nasi Dagang Terengganu la Orginal!!

kami said...

terliur tengok gambar2 makanan tu

Nael said...

Nasi Dagang Pasar Malam kt Wangsa Maju nie cepat betul abis... kalau lambat sure tak dapat!!

Anonymous said...

NAK MAKAN MARI LA GANU....HEHE

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails