Indahnya Pulau Redang




Asalamualaikum dan Salam Sejahtera!!..


Kali ini aku nak bercerita pengalamanku di Pulau Redang. Pada awal pengalamanku dengan Redang mesti korang tak percaya bila aku mengenali Pulau Redang melalui satu filem Hong Kong yang bertajuk "Summer Holiday" yang dibintangi oleh Richie Ren dan Sammy Cheng. Memula aku ingatkan filem tu di buat di Hawaii atau di kepulauan Meldive ke?? sebab laut dia cantik sangat!! Apabila aku tau bahawa tempat pengambaran filem tu lokasinya di Malaysia iaitu di Pulau Redang aku terus merancang pergi ke Pulau Redang untuk melihat keindahannya dengan mata kepala aku sendiri . Sejak 7 tahun yang lalu sehingga ke hari ini Pulau Redang adalah destinasi wajib aku bercuti setiap tahun. TANPA JEMU!!

Pengalaman pertama dan kedua aku ke Pulau Redang, aku di menginap di Laguna Redang Resort. Resort terbaik bagi aku di Pulau Redang! Dari Airport aku di sambut mesra staff Laguna hingga sampai ke Redang aku dilayan sebagai tetamu istimewa mereka. Kali ke empat dan ke lima aku datang ke Pulau Redang bersama kawan-kawan aku yang lain menaiki bas Sani Express dari Kuala Lumpur - Kuala Terengganu. Seterusnya pihak resort menyediakan kemudahan pengangkutan ke Jeti Marang. Kali ini aku menginap di Reef Redang Resort.

Sampai sahaja di Pulau Redang perkara yang pertama aku buat sudah tentulah terjun ke laut untuk menyapa ikan-ikan jinak yang sudah kenal aku agaknya sebab saban tahun aku kunjungi mereka. Aktiviti snokerling biasanya di aturkan oleh pihak resort. Peralatan snorkeling seperti google dan jaket keselamatan juga disediakan oleh pihak resort. Kawasan snorkeling paling menarik adalah di Taman Laut Redang. Hanya perlu membayar RM5.00 sahaja korang boleh berenang bersama beribu-ribu ikan pelbagai jenis dan spesis hidupan laut di sini. Nikmati keindahan batu karang berwarna warni dan ikan-ikan yang jinak berenang bersama korang. Di kawasan Taman Laut Redang ini juga terdapat tempat tinggal Ikan Kerapu Gergasi dan Belut Laut Gergasi. Dua spesis hidupan laut yang mesti korang tengok.


Menunggu feri di Jeti Marang




Permandangan indah dari Reef Redang Resort.. yang depan sana tu Laguna Redang Resort


Sunblock!! wajib kalau tak mengelupas la kulit kena bahang terik matahari

Masa yang di tunggu-tunggu... Masa untuk snorkeling!!!


Aktiviti wajib apabila korang semua datang ke Pulau Redang


Terjun depan resort jer !!! depan sini pun coral warna warni dan ikan jinak-jinak belaka


Snorkeling di Taman Laut Redang!! disini korang boleh melihat kapal perang Jepun yang karam






Kejernihan dan kebiruan laut Pulau Redang sentiasa mengamit aku untuk kembali


Bertuah dapat ke sini selalu


Bermain ombak di Redang memang best






8 comments:

kami said...

Best Best aku pun ada ikot time tu!!

CheMat said...

Menyesal tak ikot korang dulu masa gi Redang!! aku pergi sorang-sorang jer!!

BOY said...

I'm here with you!!! Hahahahaha!

CheMat said...

But we will go Perhentian together rite!!!

BOY said...

hahahaha.. we were back from Perhentian... Both of the island best sgt... Masing2 ada tarikan masing2...

Maz said...

best sangat...rindu~~

gadafie said...

tersangat nostalgic

syaeina said...

bukan marang la tp merang.... jeti merang.

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails