Taman Tamadun Islam





Taman Tamadun Islam - Kuala Terengganu

Berkunjung ke Terengganu tidak sah kalau tidak singgah ke Taman Tamadun Islam yang terletak di Pulau Wan Man Kuala Terengganu. Taman seluas 23 hektar ini adalah sebahagian dari projek untuk membangunkan Kuala Terengganu sebagai bandar persisir pantai yang terkenal di dunia. Taman Tamadun Islam merupakan sebuah taman yang dibina berdasarkan taman kembara interaktif monumen-monumen Islam yang terkenal dari serata dunia. Sudah tentunya Taman Tamadun Islam ini memberikan pendidikan dan hiburan berinformatif tentang destinasi-destinasi Islam dan perkembangan serta pengaruh Islam yang dari serata dunia di satukan di taman ini.




Taman Tamadun Islam ini terbahagi kepada dua zon iaitu Zon Kompleks Taman Tamadun Islam dan Zon Awam. Taman ini bukan sahaja menjadi taman tema pertama yang mengiktiraf keindahan senibina islam ianya juga menempatkan 21 replika bangunan yang berkaitan dengan sejarah Islam dari seluruh dunia. Tarikan utama Taman Tamadun Islam ini termasuklah Masjid Negara ( Malaysia ), Masjidil Haram ( Arab Saudi), Dome of Rock ( Palestin ), Al-Hambra Citadel ( Sepanyol ) dan Taj Mahal ( India ).

Selain Masjid-masjid yang terkenal di dunia dipamerkan dalam bentuk replika di sini terdapat juga Mimbar Kalyan ( Uzbekistan ), Makan Abu Nasr (Afghanistan) Mimbar Berputar Samarra ( Iraq ), Majid Mohd Ali ( Khaerah) Aleepo Citadel ( Syria), Masjid Kul Syarif ( Russia ) Mimbar Xian ( China) Masjid Besar Agadez ( Nigeria dan Masjid Besar Qairawan dari Tunisia. Semua monumen-monumen keagungan islam ini dibina dengan teliti dan menyerupai mercu tanda asal monumen tersebut.







Ikon bagi Taman Tamadun Islam di sini adalah Masjid Kristal yang menjadi lambang kebangaan rakyat negeri Terengganu. Masjid yang diperbuat daripada kaca besi dan kaca ini dibuka secara rasminya oleh Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin pada 8 Febuari 2008. Masjid pintar pertama di Malaysia ini berkeluasan kira-kira 2,146 meter persegi dan mempunya kemudahan Wi-FI serta dilengkapi pasarana canggih. Pada satu-satu masa masjid ini mampu menampunng sejumlah 700 orang jemaah . Masjid ini juga menyediakan kemudahan internet dan pengunjung boleh membaca Al-Quran elektronik yang disediakan pihak masjid.


Untuk tempahan sila hubungi : +609-6278888 or email sales@tti.com.my

7 comments:

TTDI : TourismTerengganuDarulIman said...

Selamat maju jaya dari kami di TTDI.. Jangan lupa jemput ke TTDI apabila lapang.. moga bertemu lagi.. :) ikhlas dari kami di TTDI : http://tourismterengganudaruliman.blogspot.com

yannsheart said...

wah mcm ni yann teringin nk gi tganu,,,,mesti gi...

Qayiem said...

Tak pernah datang sini!! teringin nak datang!!

Nael said...

Thanks TTDI!!...

Yan datang dengan Qayiem sekali erk!!

CheMat said...

Tak pernah sampai ke sini lagi...
Next time sure singgah punya!!!

radzi_uitmjohor said...

this is my place. enjoys its

SUNFLOWER HOMESTAY said...

Kalau ingin melancong di Terengganu singahla ke SUNFLOWER HOMESTAY KEDIAMAN SEPERTI DIRUMAH SENDIRI....ingat Terengganu ingat SUNFLOWER HOMESTAY ...CARI KAMI DI Facebook...sunflower homestay ....

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails