Rumah Terbuka Hari Raya




SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI

Rasanya belum terlambat untuk aku mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada semua pembaca blog aku. Hari Raya Aidilfitri sudah tentu menjadi hari di mana semua kawan-kawan dan sanak saudara berkumpul dan berkunjung-kunjungan serta bermaaf-maafkan bersama. Pada awal Syawal biasanya anak-anak akan pulang ke kampung halaman untuk beraya bersama ayah ibu tercinta. Kemeriah sambutan hari raya di kampung-kampung dapat dirasai terutama di Terengganu. Penduduk memasang pelita di halaman rumah menjadikan suasana hari raya di kampung lebih nostalgia dan mengambit kenangan raya semasa zaman kanak-kanak dahulu.





Sudah menjadi tradisi juga perayaan hidangan utama di Hari Raya Aidilfitri sudah tentunya ketupat dan rendang. Ketupat palas, ketupat daun kelapa, rendang ayam dan rendang daging menjadi juadah wajib di setiap rumah pada hari raya. Selain ketupat dan rendang juadah yang menjadi satu kemestian adalah tapai beras pulut. Tapai pulut berbalut daun getah popular di Terengganu sebagai juadah hari raya yang manis sebagai pencuci mulut.





Hari Raya Aidilfitri di negara kita sudah melalui perubahan di mana sepanjang bulan Syawal kita masih menyambutnya dengan mengadakan rumah-rumah terbuka di hujung minggu. Rumah terbuka biasanya di buat oleh penduduk yang tinggal di bandar-bandar baru meraihkan kenalan dan sahabat handai untuk sama-sama berhimpun dan bermaaf-maafan. Kepada adik-adik jangan lupa duit raya masih boleh dikutip sehingga 30 Syawal.

SELAMAT HARI RAYA!! MAAF ZAHIR & BATIN!!

2 comments:

Maz said...

Open House Hari Raya memang sudah menjadi buadaya orang Malaysia sekarang nie!!

Maklumlah... raya sebulan!!

Nael said...

Raya Haji tak lama lagi!!...

Cik Mizie tak buat open house ke?
Hehehehehe

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails