Taman Herba Tasik Kenyir



Taman Herba Tasik Kenyir

Taman Herba yang terletak di Pulau Sah Kecil Tasik Kenyir merupakan taman herba yang di dimajukan oleh Lembaga Kemajuan Terengganu Tengah ( KETENGAH ). Menyedari tanaman herba diakui berkhasiat untuk kesihatan dan banyak herba telah dikomersialkan dan mendapat sambutan baik orang ramai Pulau Sah Kecil yang berkeluasan 15.84 hektar ini lebih dari 200 jenis herba yang ditanam dan hidup secara semulajadi hidup subur di sini.





Taman Herba ini terlekat kira-kira 7Km perjalanan dari Pengkalan Gawi iaitu pintu masuk utama pengunjung ke Tasik Kenyir. Pengunjung yang ingin mencuba merasa khasiat herba yang baru dimasak oleh penyelidik bolehlah merasa herba segar yang baru dihasilkan dari taman ini. Herba yang paling popular ialah Tongkat Ali, Kacip Fatimah, Mas Contek, Kayu Manis, Sekentut dan sebagainya. Sesiapa yang ingin menguatkan tenaga batin bolehlah mencuba renehan "Tongkat Ali" yang terasa pahit dan kelat tetapi memberi tenaga tambahan yang diakui berkhasiat. Mas Contek pula mempunyai rasa seakan-akan teh cina yang mampu menghilangkan sengal-sengal badan dan mencergaskan badan sesiapa yang mengamalkanya. Pengunjung boleh menikmati minuman herba ini dengan berihat sebentar di Pondok Harmoni yang disediakan di taman ini.




Terdapat beberapa pemandu pelancong di Taman Herba ini yang berbesar hati memberi penerangan mengenai keistimewaan herba yang terdapat di Taman Herba ini. Pengunjung juga mudah memperolehi maklumat berkenaan herba yang di tanam dengan mudah kerana setiap tumbuhan akan dilabel dengan nama saintifik serta khasiatnya. Suasana damai dan keindahan alam semulajadi Tasik Kenyir menjadikan satu destinasi yang amat sesuai mencari ketenangan jiwa. Para penyelidik juga sering berkunjung ke sini mengkaji pelbagaian ekosistem unik Tasik Kenyir dan kepelbagaian herba di sini.



Hutan Hujan Tropika sebenarnya kaya dengan kepelbagaian spesis tumbuhan berbungan yang terdapat lebih kurang 12,500 spesis yang mana lebih kurang 1,200 spesis yang telah direkodkan mempunya nilai perubatan yang penting.

Taman Herba Tasik Kenyir menjanjikan kekayaan tumbuhan herba untuk di lihat dan dihayati. Taman ini mengandugi pelbagai spesis herba merangkumi tumbuhan makan ulaman, perasa masakkan (antioksidan), rawatan antiradang, anti-mikrob, darah tinggi dan kencing manis khususnya untuk lelaki dan wanita. Terdapat juga tumbuhan beraroma serta yang tidak pernah kita terfikir. Sesiapa yang inginkan kelainan dalam percutian mereka jemputlah bertandang ke Taman Herba Tasik Kenyir! Selamat Bercuti!!!




kenyirlake.com
77A Jalan Sultan Sulaiman, 20000 Kuala Terengganu, Terengganu, Malaysia.
Tel : 609-6262020 Fax : 609-6262022 Email : sales@kenyirlake.com
[ www.kenyirlake.com ]

7 comments:

CheMat said...

Gambar akhir tu herba Mas Contek kan?...

kami said...

Tokong Ali... Herba paling popular dan dikenali ramai.... Hehehehe Untuk LELAKI SAHAJA!!

Nael said...

Tongkat Ali.. laaa .. hahahah Tokong Ali plak!!...

Yes tu Mas Contek Che Mat!!...

Afdlin Najmie said...

OOooo banyak juga tasik kenyir nie tempat yang menarik erk..

Maz said...

Korang TONGKAT ALI!!!!...

Kacip Fatimah femes juga!!!.... hehhehehe

Nael said...

Ibarat Adam dengan Hawa... Rome dengan Juliet... Laila dengan Majnun....

Tongkat Ali mestilah dengan Kacip Fatimah!!

Hehehehehe

Anonymous said...

What's up to all, how is everything, I think every one is getting more from this site, and your views are pleasant designed for new viewers.

Here is my web page Testoril Reviews

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails