Pura Tanjung Sabtu




Pura Tanjung Sabtu

Pura Tanjung Sabtu adalah sebuah tempat yang harus dikunjungi jika datang melawat Terengganu. Kompleks rumah dan istana tradisional Terengganu ini berusia 200 tahun ini diperbuat daripada kayu cengal dan tidak menggunakan sebatang paku untuk mengukuhkan struktur binaanya. Pura yang bermaksud istana ini sekarang ini dimiliki oleh Tengku Ismail Tengku Su dan menjadi homestay yang terletak kira-kira 14KM Utara Kuala Terengganu.




Pura Tanjung Sabtu ini di bina dengan rekabentuk tersendiri yang banyak mempamerkan ciri-ciri tradisonal senibina rumah Melayu lama dari kurun ke-19 lagi. Tinggi rumah yang dibina adalah lebih kurang 3 meter dari aras tanah adalah untuk sistem pengudaraan yang nyaman, melindungi dari binatang buas dan jika banjir berlaku rumah masih dapat diduduki untuk perlindungan. Pura Tanjung Sabtu yang berkeluasan kira-kira 14 ekar di kelilingi oleh taman, dusun buah-buahan dan halaman yang sangat mendamaikan suasana.




Pengunjung juga boleh berehat-rehat di beranda atau serambi yang terbuka. Meja dan kerusi yang terletak sini dan serambi Pura Tanjung Sabtu ini diukir indah mempamerkan kehalusan dan ketelitian seni yang diwarisi oleh orang Melayu dari generasi ke generasi . Terdapat Sungai Nerus berhampiran Pura Tanjung Sabtu ini dan sesiapa yang ingin memancing ikan air tawar atau menangkap udang galah bolehlah mencuba nasib di sini. Pengunjung juga boleh bersiar-siar dengan bot disepanjang Sungai Nerus bagi menyaksikan kehidupan dan alam semulajadi disepanjang sungai ini. Sesiapa yang berminat bolehlah menghubungi alamat di bawah untuk keterangan lanjut.


Pura Tanjung Sabtu
5728, Kampung Tanjung SabtuMukim Manir
21200 Kuala Terengganu
Terengganu, Malaysia.
Tel: 609-6153655
Fax: 609-6155013
Mobile: 6019-9833365
Tengku Ismail bin Tengku Su

5 comments:

Qayiem said...

Sungguh tradisional rumah Terengganu ini!! unik dan menarik... kalau duduk dalam rumah tu mesti sejuk jer kan...

Nael said...

Betul Qayiem...

Seni bina rumah Melayu banyak menitikberatkan keselesaan dan sistem pengudaraan rumah itu supaya tidak panas...

zaman dulu mana ada aircond macam zaman sekarang...

Maz said...

Cantiknya rumah Terengganu lama....

Homestay kat sini best nie......

Nael said...

Yep!! kalau nak merasa tinggal di rumah tradisi Melayu... boleh la menginap kat sini Cik Mizie!!

Anonymous said...

Salam, kami pakar di dalam kerja2 kayu merekabentuk dan membina gazebo(wakaf), pergola, rumah kayu, pagar bercirikan senibina warisan. Hubungi AKAR RUSTIKA 0173110307 @ www.facebook.com/akarminda. "New Ideas For Heritage".

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails