Permainan Wau di Terengganu




Permainan Wau di Terengganu

Permainan wau adalah permainan tradisional rakyat pantai timur terutama di Terengganu. Tidak seperti permainan rakyat yang lain, permainan wau ini biasanya dimainkan mengikut musim. Biasanya permainana wau akan dimainkan selepas musim menuai atau berangin. Biasanya wau di mainkan di kawasan lapang bagi memudahkan pengendalian layang-layang kebanggan rakyat Malaysia yang sememangnya unik lain daripada yang lain.




Terdapat mitos berkenaan dengan permainan wau ini dengan semangat padi. Pada suatu masa dahulu terdapat sepasang suami ister yang berkerja dengan menanam padi tetapi pasangan ini tidak dikurniakan cahaya mata. Pada suatu hari mereka telah menjumpai bayi perempuan yang sangat comel dan elok paras rupanya. Pasangan ini menjaga bayi tersebut sehingga besar dan menjadi anak gadis yang sangat jelita. Oleh kerana kecantikkannya itu pelbagai fitnah dan tomahan telah dilemparkan kepada gadis tersebut sehinggalah satu hari gadis malang ini telah di pukul oleh pasangan petani ini dah dihalau dari kampung. Sejak itu tanaman padi mereka tidak menjadi dan setelah di tilik oleh ahli nujum, ahli nujum ini mencadangkan agar mereka menerbangkan wau berbentuk bulan untuk mengembalikan semangat padi yang telah hilang angkara fitnah. Sejak itu aktiviti permainan wau sentiasa dimainkan untuk mengembalikan semangat padi, ini membolehkan tanaman mereka hidup subur dan mengeluarkan hasil yang banyak.




Terdapat pelbagai jenis wau yang biasanya di hasilkan di Terengganu iaitu Wau Bulan, Wau Kucing dan Wau Burung. Masing-masing mempunyai bentuk yang tersendiri. Terdapat dua cara permaian wau iaitu sekadar hiburan ataupun permainan diadakan untuk pertandingan. Permarkahan dalam pertandingan wau biasanya akan mengambil kira berdasarakan ketinggian wau yang mampu dinaikkan, kemahiran peserta menaikkan wau, bunyi yang dihasilkan dan corak wau yang unik dan menarik juga diambil kira.


Cara untuk menaikkan wau pula perlu dilakukkan oleh dua orang yang dikenali sebagai juruanjung dan jurumain tali. Juruanjung akan memegang tali dan jurumain tali akan memegang wau iaitu kira-kira 15meter-30meter dari juruanjung tadi. Wau perlu seimbang untuk menyempurnakan proses menaikkan wau. Apabila wau sudah dinaikkan juruanjung tali perlu di hulurkan sedikit demi sedikit hingga mencapai ketinggian maksimum ke udara. Apabila puas hati dengan ketinggian yang dikehendaki juru anjung akan mengikat tali wau di mana-mana pangkal pokok dan meninggalkannya untuk menikmati kemerduan bunyi wau yang di tiup angin. Di Terengganu pertandingan wau biasanya di adakan di Kampung Bukit Tumbuh di daerah Jerteh Terengganu. Di harap permainan tradisional ini dapat dikekalkan dan dipromosikan agar ianya kekal sebagai warisan kita zaman berzaman.

4 comments:

cikmid said...

Wau ni mesti lagi berat kan? Macam best je, rase nak try gak.

Qayiem said...

nanti Cik Mid ikot terbang sama... heheheheh

main layang-layang best jugak!! mungkin lebih sesuai...

Nael said...

Hahahaha...

Main layang-layang dengan wau sedikit berbeza...
kalau wau boleh mengeluarkan bunyi.... layang-layang tak ada..

Adriana Liyana said...

ty............ bnyk maklumat tuk keje pbs ak nie :D

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails