Kolam Air Panas La



Hot Springs La - Felda Tenang Besut Terengganu

Pusat Rekreasi Kolam Air Panas La terletak di Hulu Besut Terengganu telah dubuka pada penghujung tahun 1992 memang terkenal dengan destinasi riadah hujung minggu kepada penduduk sekitar dan pengunjung dari luar untuk merasai kenikmatan air hangat yang dikatakan boleh mengubat penyakit kulit. Kolam air panas disediakan bagi menangkung air panas semulajadi yang keluar dari perut bumi yang kaya dengan belerang dan suhu air disitu mencecah lebih 49 darjah Celsius. Air hangat yang kaya dengan sulfur dipercayai dapat memberikan pelbagai kebaikan kepada kesihatan tubuh terutama kepada mereka yang menghadapi masalah kulit dan saraf.






Terdapat kolam sampingan yang dibina oleh Majlis Daerah Besut bagi mengurangkan kesesakkkan orang berkumpul di kolam utama yang hanya seluas empat meter persegi luas sekaligus memberi peluang kepada pengunjung untuk berendam dan merasai kenikmatan kehangatan kolam air panas dengan lebih selesa dan tidak bersesak. Keindahan alam semulajadi kawasan air panas ini juga memberi kedamaian dan ketenangan kepada pengunjung. Terdapat sebatang sungai yang dinamakan Sungai Ping yang mengalir jernih dan air sejuk sungai menambah tarikan pengunjung ke tempat ini untuk mandi manda di sungai bersama keluarga.



Kolam Air Panas La ini terletak di kaki Gunung Tebu yang terkenal sebagi destinasi kembara kepada penggemar aktiviti lasak seperti memanjat gunung dan meredah hutan. Pelbagai aktiviti juga boleh di lakukkan di sini seperti aktviti perkhemahan. Kemudahan awam seperti tandas, bilik persalinan dan tapak perkhemahan juga di sediakan di sini. Kolam Air Panas La terletak kira-kira 140KM utara Kuala Terengganu iaitu kira-kira 28KM dari bandar Jertih menuju ke Felda Tenang.


D’ Pinggiran Gunung Tebu Resort
ABDUL AZIZ JUSOH
Lata Belatan,Jabi,22020, Jertih,Terengganu, Malaysia
PERTANYAAN/RUNDINGAN HUBUNGI 012-9578075/09-6976110


Category: 7 comments

7 comments:

Anonymous said...

kolam ni rangking ke beapa kat Malaysia?-dafi

Nael said...

Dafi... entah lah no berapa?.. pernah dengar dulu kolam air panas nie femes gak... Tun Dr Mahathir pun pernah datang dan rasmikan Kolam Air Panas nie!!.. maybe sekarang nie kurang terkenal sikit sbb kurangnya promosi...

kami said...

Betul ke air panas kat sini boleh menyembuhkan penyakit kulit?...

*biasa orang selalu rebus telur.... hehehehee

cikmid said...

Cam best je. Slalu g air terjun je, baru sekali try kolam air panas tp air keruh, krg best.

yannsheart said...

nice nyer tpt ni...peaceful...

Maz said...

pergi berkelah hotspring nie best!!....

tapi kekadang bau sulfur tu meloyakan tekak!!

Nael said...

kalau mengandung ... mesti loya-loya tekak kan Cik Mizie...

:D

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails