Sata Terengganu



Sata Terengganu

Sudah agak lama aku tak buat posting!!.. Minggu exam!!!.. Aduh!!. kena ready untuk exam dan kerja di office yang tak putus-putus!!! Macam ini lah kalau kerja sambil berlajar. Komitment kena sentiasa berada di tahap yang tinggi. Apa pun aku cuba untuk update blog aku gak!!... :)

Jadi pejam celik kita dah masuk minggu ke 2 kita berpuasa, cepat benar masa berlalu kan?.. Di bulan Ramadhan seperti biasa bazar ramadhan menjadi satu tempat tradisi masyarakat kita untuk mencari juadah berbuka puasa. Bazar Ramdhan di tempat aku Wangsa Maju juga sentiasa menjadi tumpuan masyarakat mencari juadah berbuka. Banyak jenis juadah ada di jual di bazar ramadhan sini termasuklah kuih muih tradisional yang aku sendiri tak pernah rasa. Bila aku terpandang Sata di Bazar Ramadhan teringat aku keenakkan Sata Kemamam yang pernah aku rasa dulu. Walaubagaimanapun Sata umpama makanan tradisi Terengganu dan boleh diperolehi dengan mudah di pasar-pasar malam, Pasar Besar Payang dan gerai-gerai yang menjual makanan.



Jom aku cerita pasal Sata Kemaman Terengganu yang sangat terkenal dengan keenakkannya. Sata adalah adunan isi ikan yang diadun dengan kelapa,bawang,cili, halia, gula dan garam. Kesemua adunan ini di gaul rata dan dibungkus dengan daun pisang berbentuk kon tiga segi atau piramid. Selepas itu sata akan dicucuk pada sebatang besi atau buluh panjang di susun untuk di bakar. Sata yang sedap biasanya mempunyai resepi rahsia dan menggunakan ikan segar dalam proses pembuatannya.



Pengalaman aku makan Sata paling sedap adalah di Warung Otak Otak Che Wan Kemaman Terengganu. Rasa Satanya memang sedap yang mana sekali rasa Sata tu memang tak cukup!. Sesiapa yang lalu di Kampung Geliga Kemaman bolehlah singgah di Warung Otak Otak Che Wan yang memang sangat terkenal pada pengemar otak-otak dan Sata. Tetapi kena datang awal atau buat tempahan meja dahulu. Jika tidak kebarangkalian nak dapat makan adalah tipis kerana Warong Che Wan ini memang sentiasa di penuhi pengunjung terutama di hujung minggu.




Sesiapa yang nak datang berikut adalah panduan ke Warung Otak Otak Che Wan lokasinya bertentangan taman perumahan Bank Rakyat, Geliga (jika perjalanan dr Kuantan, jaraknya 600meter selepas stesen minyak ESSO Geliga, manakala jika perjalanan dari Kuala Kemaman , Geliga, jaraknya 530meter selepas Sek.Keb.Seri Geliga, ataupun kalau sesat contact ajer tuan kedai otak otak ini di no +60139873557 minta direction dari diaorang. Selamat Mencuba!!!


15 comments:

gadafie said...

sata ganu is the only resepi yg ori compare to other place...aku 1st try makan masa course kat ganu dulu bole abih 24 bijik sbb sedap sgt..walopun pedas tp ayooo...ckp lebeih2 kang batal lak pose aku....so tak guna pot pet pot pet better go there la..u try.....lalala

BOY said...

Posting Pasal Sata.. Terliur baca.. Sedap kan nael sata yg kemaman tue.. Tak sama ngn sata yang ada kat sini mahupun di mana2 bazaar ramadan..

Nael said...

Ye betul!!.... Rasa Sata Terengganu memang special!!... lain dari tempat lain... aku try makan yang Bazar Ramdhan Wangsa Maju punye!! tak sesedap Sata Che Wan!!

BOY said...

Kan... Tak sama kan.. Tue sebab setiap kali kalo g sana acara kemestian tuk makan kat kedai tue.. hehee..

Nael said...

Heheh... tapi nak pergi jauh sgt Boy!!.. kekadang bleh la...

cikmid said...

Aduss... Sata la plak tp mmg sedap.Kena pedas sikit, baru bangkit rase ikan.Yg plg sedap I pernah rase, kat Kemaman nye.Siap pusing balik utk beli lagi sbb yg 1st beli, x sampai bape minit, dlm keta gak dah abis makan.

Nael said...

Ooo erk ke? Asyik Kemaman jer kan!! ada tak Sata lain yg boleh lawan Sata Kemaman?

hafiz said...

korang cite sata kemamam ni sedap sgt sampai tahap cipan ke...hehehhee. klu ader bak aku try sini....

Nael said...

Piz... Jowo makan nasi ambeng jer la..!! hahahahaha... susah la nak carik Sata kt Sekinchan tu...

CheMat said...

Lebih suka otak-otak berbanding Sata!!.. walaupun otak-otak dgn sata adik beradik sepupu!! :)

BOY said...

Tapi Che Mat, walaupun diaorg sepupu sepapat.. tapi rasanyer makan sata lebey puas dari mkan otak2..

Nael said...

Erk!... maybe kot Boy!! sbb Otak-Otak kecik jer saiznya... Sata besar.. sekali ngap!! mesti nak lagi...

Unknown said...

sata ngan otak2 kebih kurang eek..compuis jap

BOY said...

Setuju!!!

Nael said...

adik beradik sepupu.. tapi tak sama..

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails