Pulut KuningTerengganu



Bila aku berada di Terengganu terlalu banyak makanan Terengganu yang aku suka. Nasi Dagang, Nasi Kerabu, Kuih Akok, Pulut Pangang, Otak-Otak, Laksa dan sebagainya. Terengganu memang kaya dengan kepelbagaian makanan yang lazat-lazat. Perbezaan dan keunikan resepi makanan di Terengganu sentiasa mengamit kunjungan pelancong ke Negeri Darul Iman ini.

Semasa aku berada di Terengganu sempat juga aku merasa Pulut Kuning Terengganu. Kalau di Kuala Lumpur Pulut Kuning biasa di makan dengan rendang daging ataupun sambal udang. Tetapi di Terengganu sedikit berbeza kerana Pulut Kuning atau Nasi Kuning di sini berlaukkan gulai ikan tongkol dan sambal sotong. Dibungkus plak dengan daun pisang!!... aroma daun pisang yang di bungkus dengan pulut panas tu memang membangkitkan selera aku untuk habis 3 bungkus. Jadi sempat juga la aku google cara-cara nak masak pulut kuning. Jom kita cuba masak sendiri. Tapi resepi gulai ikan tongkol dengan sambal sotong tu kena posting kat posting yang lain nanti. Sesiapa nak belajar kukus pulut kuning!! Cuba ah resepi Google nie!! hehehehe



1. Beras pulut hendaklah direndam dengan asam keping dan serbuk kunyit selama 5 jam sehingga warna kunyit kekuningan akan melekat pada beras pulut tadi.

2. Toskan beras pulut dalam tapisan dan kukuskan ke dalam alat pengukus yang dilapik dengan daun pisang.

3. Kukuskan sehingga wap kukusan naik dan apabila separuh masak angkatkan dan masukkan pulut yg separuh masak itu ke dalam mangkuk besar dan gaulkan bersama santan , sedikit garam dan gula.

4. Setelah sebati masukkan semula adunan tadi ke dalam periuk kukusan dan kukus sehingga masak.

5. Hidangkan pulut kuning tadi dengan gulai ikan tongkol dan sambal sotong.

Selamat Mencuba!!



10 comments:

kami said...

wat kan nael nak cuba rasa camne la rasa dia

A'wee said...

awee tak gemar sgt pulut...hihi..tapi kalau makan ngan sambal ni..3 pinggan pon tak sedar

aisya zaharin said...

Awee... pulut kalau tak kena gaya mmg masok angin!!.. tapi pulut kuning dgn sambal udang ke sambal ikan bilis mmg sedap!!.. cuba style Terengganu!!.. makan dgn gulai ikan tongkol dgn sambal sotong!!

yannsheart said...

wah pulut kuning..my favret....klu nael buat kn ni mau 10 x tmbh ni...

Nael said...

Hahahaha.. tunggu open house raya erk!!

CheMat said...

Yeah!! pulut kuning!!

Afdlin Najmie said...

Sedapnya..... yum! yum!!

Qayiem said...

Suruh nenek masak la nanti!!

Nael said...

pulut kuning ke nasi kuning memang sedap!! lelebih lagi kalau ada sambal udang petai!!...

Terliur!!

Maz said...

sedapnyaa.......... terliur teros!!

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails