Hutan Lipur Besul



Hutan Lipur Besul - Dungun Terengganu

Hutan Lipur Besul adalah hutan simpan yang terletak di Daerah Dungun. Hutan berbukit ini terkenal dengan pelbagai jenis kayu balak yang tumbuh secara semulajadi. Hutan Simpan ini menyimpan khazanah hutan paling berharga seperti kayu Meranti dan spesis kayu Kerungin yang harganya boleh mencecah USD1500 hingga USD3000 sebatang menjadikan hutan simpan Besul ini adalah hutan rekreasi yang paling mahal dan berharga yang di jaga dan diselia oleh Jabatan Perhutanan Malaysia.





Hutan Lipur Besul adalah sebuah hutan rekreasi yang unik dan hutan semulajadi ini terletak berhampiran bandar iaitu kira-kira 10Km dari Bandar Dungun dan 105KM dari Kuala Terengganu. Banyak kemudahan yang disediakan oleh pihak yang perhutanan seperti pondok rehat, tandas, tapak perkhemahan dan denai hutan. Pengunjung juga boleh melakukkan aktiviti seperti manda-manda, berkelah,berkhemah dan menjejak denai hutan sambil menghirup udara segar yang menyamankan dan menenangkan minda. Jika bernasib baik pengunjung boleh melihat hidupan liar yang hidup bebas di dalam hutan jika menyusuri denai yang disediakan.

Kebanyakkan pengunjung di sini lebih gemar berkelah di Hutan Rekreasi Chemerung berdekatan yang terdapat air terjun setinggi 300 Meter yang dilihat seolah-olah tangga menunju ke langit. Sesiapa yang ingin berkhemah atau menyusuri denai sila mendaftar atau mendapat kebenaran dari pihak berkuasa perhutanan terlebih dahulu.




Pegawai Hutan Daerah
Pejabat Hutan Daerah Terengganu Selatan,
23000 Dungun,Terengganu.
Tel. : 09-8441404

1 comments:

Qayiem said...

Cantik gambar-gambar dalam hutan... sejuk mata memandang...

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails